Centrum Kultury Wrocław Zachód  ›  Działalność  ›  Monodram: Mój trup

W ramach projektu „Islandia i Polska przeciw wykluczeniu z kultury” zapraszamy na:

 

Monodram "Mój trup"

26 maja 2014r., godz. 10.00

grupy zorganizowane

wstęp bezpłatny za zaproszeniami

 

Zapraszamy do Centrum Kultury Wrocław Zachód  26 maja 2014 r. na znakomity monodram Mój trup (na podstawie wierszy Adama Mickiewicza) w wykonaniu Bogusława Kierca.

 Wrocławski aktor, występujący na deskach Teatru Współczesnego przygotował scenariusz, scenografię oraz wyreżyserował swój monodram, który będzie prezentowany o godzinie 10.00. Spektakl zostanie nagrany na potrzeby przygotowania audiodeskrypcji - rozwiązania umożliwiającego widzom niewidomym i niedowidzącym pełne uczestnictwo w odbiorze sztuki teatralnej. Mój trup będzie pokazany w ramach realizowanego projektu Islandia i Polska przeciw wykluczeniu z kultury.

 

BOGUSŁAW KIERC

Poeta, aktor, reżyser, autor książek poetyckich, eseistycznych oraz dramatów i opracowań literackich.

 

Edytor dzieł Rafała Wojaczka, jego biograf (wydał książkę „Rafał Wojaczek. Prawdziwe życie bohatera”), pedagog. Laureat festiwali teatrów jednego aktora. W 2004 roku za spektakl Zaskroniec otrzymał Grand Prix WROSTJA. W 2008 roku zachwycił publiczność swoją grą w opartym na poezji Adama Mickiewicza spektaklu Mój Trup za który na 42. WROSTJA otrzymał nagrodę Wojewody Dolnośląskiego. Spektakl był również prezentowany i nagradzany na festiwalach zagranicznych m.in. na Litwie, w Słowacji, Estonii, Ukrainie i Armenii. W 2013 roku Bogusław Kierc zrealizował całkowicie autorski spektakl „Manatki” oparty o własne utwory poetyckie, który został doceniony przez publiczność i nagrodzony Nagrodą Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Rok od premiery monodramu Manatki swoją premierę będzie miał kolejny autorski spektakl artysty pt. To wszystko.


Poniżej jedna z recenzji spektaklu:

Gdy zapaliło się mdłe, wprowadzające oniryczną atmosferę, światło, widzowie zobaczyli pustą przestrzeń, z postawioną na środku sceny szklanką wody. Postać grana przez Bogusława Kierca, znakomitego aktora Teatru Współczesnego we Wrocławiu - tytułowy trup - siedzi już między widzami. Rozpoczyna swój monolog od incipitu wiersza, który posłużył za tytuł spektaklu. „Gdy mój trup w pośrodku was zasiada, w oczy zagląda i głośno gada” - padają słowa w kierunku otaczającej aktora publiczności, po czym on sam wstaje, wkracza na scenę. Klęka, próbuje napić się wody bez przytrzymywania szklanki rękoma, których ruchy ograniczone zostały przez marynarkę nałożoną tył na przód /.../. To trup, który dopiero zmartwychwstał, przebudził się przed chwilą, nie wie czy to jawa, czy podświadomy byt, nie może się jeszcze poruszyć lub tego ruchu się obawia. Konwencja snu znakomicie się sprawdziła w materii tekstu Mickiewicza, niewątpliwie rozszerzając możliwości interpretacyjne całości. Postać być może śni swoją trupiość, a może są to fantazje człowieka, którego młodość bezpowrotnie przeminęła. Z tego lęku i załamania, nagle, poprzez uczucie częściowej akceptacji swego losu, Kierc prowadzi emocje w kierunku zjadliwej ironii /.../. Gorzki śmiech trafia do widzów, przynosząc żal zaprzepaszczonego życia i utraconą wiarę w młodość, która zawsze musi być zmarnowana. Postać nagle zrzuca krępującą ruchy marynarkę, po czym gestykulacją pokazuje szybowanie nad ziemią. Znów płynna i szybka zmiana uczucia. Następuje najtrudniejszy aktorsko i najważniejszy moment spektaklu. Wielka Improwizacja z „Dziadów”, którą Kierc wykonuje mistrzowsko /.../.
Aktor pokazał, jak zrobić wzorcowy monodram. Świetnie opracował tekst (warto przypomnieć, że jest również poetą), wybierając i łącząc współgrające interpretacyjnie fragmenty Mickiewiczowskiej poezji. Swoim panowaniem nad słowem dał świetny przykład, jak we współczesnym teatrze można mówić wiersz. Jego daleka od klasycznej deklamacji wypowiedź, polegająca na błyskawicznym przechodzeniu z jednej skrajnej emocji w drugą, pozwoliła na wydobycie podczas spektaklu wrażeń i sensów, których niekoniecznie możemy doświadczyć podczas lektury Mickiewicza.

Tobiasz Papuczys, „Nowa Siła Krytyczna”

 

W ramach projektu „Islandia i Polska przeciw wykluczeniu z kultury”.

 

Więcej informacji:

www.excludedfromculture.eu / info@excludedfromculture.eu

Finansowane z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych

 

Sprzęt do audiodeskrypcji współfinansowany przez PISF

 

 

 

 

Nasi partnerzy oraz CKWZ poleca

Zmień styl na bardziej jaskrawy

Steruj komputerem mrugnięciami oczu

Pobierz dodatek czytający tekst na stronie

Pobierz mówiącą przegladarkę internetową